صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۶۴۲۳۶

کابینه چهاردهم روی دور خدمت/ همدستی ملی برای حل مشکلات 

سرانجام پس از یک هفته پر خبر، از دولت وفاق ملی و چالش وکلای ملت در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، اعضای کابینه دولت آقای پزشکیان با رای اعتماد نمایندگان مشخص شد و تمامی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم وارد دور خدمت شدند.

نمایندگان ملت  از صبح روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ تا صبح چهارشنبه ۳۱ مرداد به مدت پنج روز به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه‌های مختلف پرداختند و سرانجام پس از رای‌گیری نهایی عبدالناصر همتی با ۱۹۲ رای وزیر اقتصاد و امور دارایی شد.

سید عباس عراقچی با ۲۴۷ رای وزیر پیشنهادی امور خارجه شد.

محمدرضا ظفرقندی با ۱۶۳ رای وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی شد.

احمد میدری با ۱۹۱ رای وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی شد.

محسن پاک‌نژاد با ۲۲۲ رای وزیر نفت شد.

عباس علی‌آبادی با ۲۵۷ رای وزیر نیرو شد.

امین حسین رحیمی با ۲۶۸ رای وزیر دادگستری شد.

ستار هاشمی با ۲۶۴ رای وزیر ارتباطات شد.

امیر عزیز نصیرزاده با ۲۸۱ رای وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح شد.

احمد دنیا مالی با ۲۵۳ رای وزیر ورزش شد.

سید اسماعیل خطیب با ۲۶۱ رای وزیر اطلاعات شد.

فرزانه صادق مالواجرد با ۲۳۱ رای وزیر راه و شهرسازی شد.

محمدرضا صالحی امیری با ۱۶۸ رای وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شد.

سید عباس صالحی با ۲۷۲ رای وزیر فرهنگ و ارشاد شد.

اسکندر مومنی با ۲۵۹ رای وزیر کشور شد.

سید محمد اتابک با ۲۳۱ رای وزیر صنعت، معدن و تجارت شد.

حسین سیمایی صراف با ۲۲۱ رای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شد.

غلامرضا نوری قزلچه با ۲۵۳ رای وزیر جهاد کشاورزی شد و علیرضا کاظمی با ۲۶۸ رای وزیر آموزش و پرورش شد.

کابینه‌ای ملی نه اصولی و اصلاحی 

کابینه‌ای که مسعود پزشکیان در چینش آن کوشید در عین مشورت با همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی، از موضع اصولگرایی اصلاح‌طلبانه و با رویکرد ایجاد وفاق ملی ظاهر شود.  

شاید چینش کابینه چهاردهم یکی از پر سرو صدا‌ترین و در عین حال بی چالش‌ترین کابینه‌ها باشد چرا که سعی شد همه گروه‌ها و احزاب نظری در آن داشته باشند و رییس دولت چهاردهم هم سعی کرد ضمن دوری جستن از گرایش‌های تند و افراطی هر دو جریان سیاسی، از افراد توانمند و همگرای هر دو جریان استفاده کند و حتی برخی دولتمردان سابق را نیز در مسئولیت خود ابقا کند یا در جا‌های دیگر به کار گیرد.  

بازیگری در چارچوب نظام

شاید برخی  سهم عمده در ترکیب کابینه دولت چهاردهم را  برای اصلاحات و اعتدال بدانند، اما در عین حال گرایش اعضای منتخب کابینه چهاردهم و نگاه و پیشینه حاکی از آن است که رئیس‌جمهور در چینش کابینه به چند اصل مهم توجه ویژه داشته است و بازیگری در چارچوب نظام را به عنوان یک اصل مهم مدنظر قرار داده است. به همین دلیل، با وجود اصالت اصلاح‌طلبی، اما خود را در بازی اصلاح‌طلبان رادیکال  گرفتار نکرده و از آنها دوری کرده است. شاید همین امر هم سبب انتقادات تند برخی از اصلاح‌طلبان در چینش کابینه، داشت و چنانچه برخی انتقادات کابینه دولت چهاردهم را اصولگرا خواندند.
هر چند همین بخش تندروی جریان اصلاحات که تا دیروز مخالف فهرست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور بودند، رأی اعتماد مجلس به همه وزرای پزشکیان را رأی به وفاق ملی توصیف کردند و نشان دادند معلوم نیست با خود یا جامعه چند چند هستند! چرا که در عین نفوذ در معرفی کابینه پیشنهادی و آن بخش اصلاحاتی ماجرا، ادعا کرده بودند نتوانسته‌اند دستی در کار داشته باشند.

از وفاق حزبی تا نگاه رهبری

با این حال آقای رییس جمهور تلاش کرد پیش از آنکه نگاه حزبی و جناحی در چینش کابینه داشته باشد به اصل نظام و همراهی با نگاه خاص رهبری معظم انقلاب را در کنار وفاق ملی در حل مشکلات کشور مدنظر قرار دهد.

به باور برخی کارشناسان هم رای اعتماد مجلس اصولگرا به کابینه اصلاح طلب گام اول وفاق ملی در حل مشکلات کشور است و از این باب تعداد بسیاری از افراد جامعه به آینده کشور و حل مشکلات آن خصوصا در حوزه‌های چالشی مانند اقتصاد و معیشت خوشبین و امیدوارند.

چینش وسواسی کابینه چهاردهم توسط رییس دولت چهاردهم و رای اعتماد مجلس به آنها آن هم در عین کنکاش و بررسی خبر‌های خوبی از آینده کشور به دست می‌دهد. خبر‌هایی که حاکی از آن است دولت چهاردهم همانند دولت شهید رییسی برای کار آمده و وارد دور خدمت خواهد شد نه آنکه یهویی چشم باز کند و بگوید نمی‌دانستم و مشکلات را به گردن این و آن بیندازد.

طعم خوش خدمت از رییسی تا پزشکیان

مردم در دوره شهید رییسی طعم خدمت را چشیدند و معنای مسئول و مدیون به خدمت و کار برای مردم را با هم درک کردند و مردی را دیدند که خستگی هایش را پشت در گذاشت که تا جان در بدن دارد برای این مرز و بوم و مردمانش کار کند و شب عید و روز تعطیلی نمی‌دانست حالا آقای پزشکیان وارد عرصه خدمت شده و در گام نخست  توانست رأی اعتماد کابینه

پیشنهادیش را از وکلای مردم بستاند و قطعا در گام‌های بعدی هم می‌تواند با نگاه خاص خدمت به مردم، همراه با ولایت مداری و اصول و ارزش‌های نظام و مردم سالاری رضایت عمومی را کسب کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات